G2402
more info
Junge Baukultur in Belgien (lecture), Keulen (D), 30.01.2024

To continue

In 1967 krijgt de kunstenaar Richard Serra een grote hoeveelheid industrieel rubber dat overblijft na een faillissement. Om het potentieel te ontdekken van het materiaal stelt Serra een lijst met werkwoorden op; acties die toegepast kunnen worden in relatie tot het materiaal en in relatie tot de plek. To fold, to cut, to twist, to dangle, to…
Door deze eenvoudige handelingen uit te voeren op het materiaal waaraan ze ontleend zijn ontstaat er een serie van werken die zal leiden tot een consistent oeuvre, een eigen syntax.

De opdracht die Serra zich stelde om een strategie te vinden om om te gaan met het materiaal dat voorhanden was is vergelijkbaar met de uitdaging waar architecten vandaag voor staan. Hoe om te gaan met de ‘As found’. Het materiaal waar architecten mee geconfronteerd worden is niet langer enkel de ruwe materie. Het zijn halffabricaten, structuursystemen, hybrides die ontmanteld moeten worden en opnieuw geassembleerd.

De lezing onderzoekt de aanwezigheid van typologische operaties in anonieme structuren. Op basis van het archief opgebouwd in de Primary Structure studio worden anonieme constructies, van historische palazzi tot hedendaagse tankstations, vergeleken met het werk van GAFPA aan de hand van gelijkaardige operaties die er in aanwezig zijn.